Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT: Consument kan bij geannuleerde vlucht geld altijd terugvragen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Dit meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de ILT en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden.

Vluchten geannuleerd door corona 

De ILT en de ACM hebben veel meldingen gekregen van consumenten wiens vlucht vanwege de coronamaatregelen was geannuleerd. Consumenten klaagden dat zij niet bij de luchtvaartmaatschappij terecht konden voor de terugbetaling als er niet rechtstreeks bij hen was geboekt. De luchtvaartmaatschappij verwees hen door naar de reisbemiddelaar waar zij hun vlucht hadden geboekt. Dat mag niet.

Luchtvaartmaatschappijen moeten consumenten bij annulering van de vlucht volgens Europese regelgeving de keuze bieden tussen terugbetaling binnen zeven dagen of omboeking van de vlucht. Dit geldt ook als consumenten hun vlucht hebben geboekt bij een reisbemiddelaar. De ILT kan handhavend optreden tegen luchtvaartmaatschappijen die consumenten toch doorverwijzen naar de reisbemiddelaar voor terugbetaling. Of als ze consumenten niet binnen zeven dagen terugbetalen. Consumenten kunnen klachten hierover melden bij de ILT.

Consument moet bij annulering losse vlucht voor terugbetaling bij #luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Ook als vlucht via (online) reisbemiddelaar is geboekt. Bij niet-naleving kunnen #ILT en #ACM handhavend optreden. https://t.co/9jcczZ9xh5 pic.twitter.com/qSFO9BGcrX

— Inspectie Leefomgeving en Transport (@InspectieLenT) March 29, 2021

Onverwachte kosten rekenen mag niet

In de praktijk hebben veel online reisbemiddelaars geprobeerd de terugbetaling voor de consument te regelen. Consumenten klaagden dat de terugbetaling via de reisbemiddelaar vaak erg lang duurde en dat sommige reisbemiddelaars hiervoor onverwacht kosten rekenden. Dit mag ook niet. Online reisbemiddelaars mogen consumenten aanbieden om de terugbetaling door de luchtvaartmaatschappij voor hen te regelen. Maar als zij daar kosten voor rekenen, moeten zij daar vooraf bij de boeking transparant over zijn. De consument kan dan kiezen om zelf de luchtvaartmaatschappij om terugbetaling te vragen, of de reisbemiddelaar te vragen om dit te doen. Consumenten moeten er daarbij rekening mee houden dat de 7-dagen termijn voor terugbetaling niet geldt voor reisbemiddelaars. De ACM kan handhavend optreden als reisbemiddelaars niet vooraf transparant zijn over kosten die zij in rekening brengen voor het afhandelen van de terugbetaling. Consumenten kunnen klachten over onverwachte kosten melden bij de ACM.

Alleen handhaven bij stelselmatige overtredingen

ILT en de ACM kunnen alleen bij stelselmatige overtredingen handhavend optreden. De ILT en de ACM kunnen niet optreden in individuele gevallen. Die bevoegdheid ligt in Nederland bij de rechter. Daarnaast geldt de Europese regelgeving alleen voor Europese luchtvaartmaatschappijen en andere luchtvaartmaatschappijen die vertrekken vanaf een Europese luchthaven.

Door: Nationale Transportgids

Lees ook: ACM let scherp op afhandeling reisvouchers en annuleringen

10 september '25 (11:25)

Nederlandse F-35's halen Russische drones uit de lucht bij Polen

Nederlandse F-35’s hebben Russische Shahed-drines uit de lucht bij Polen gehaald. Dat bevestigt demissionair defensieminister Ruben Brekelmans naar aanleiding van berichten bij de BBC. Dat meldt Hart van Nederland.

10 september '25 (11:09)

Brekelmans: Nederlandse F-35's hebben drones uit de lucht gehaald

Nederlandse F-35's hebben Shahed-drones uit de lucht gehaald. Dat heeft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) woensdagochtend gemeld. Of de Russische schending van het Poolse luchtruim in de nacht van dinsdag op woensdag opzettelijk was, wordt nog bekeken. "Maar het feit dat het om meerdere drones gaat, maakt het natuurlijk wel extra verdacht."

10 september '25 ( 9:45)

Staking KLM-personeel begonnen, op Schiphol is het nog rustig

Op Schiphol is het woensdagochtend nog rustig, ziet een verslaggever ter plaatse. Grondpersoneel van KLM legt vanaf 08.00 uur twee uur lang het werk neer uit onvrede over een cao-akkoord tussen KLM en drie vakbonden.

10 september '25 ( 9:45)

Honderden medewerkers KLM leggen werk neer op Schiphol

Honderden werknemers van KLM hebben woensdagochtend het werk neergelegd uit onvrede over een cao-akkoord tussen KLM en drie andere vakbonden. Grondpersoneel verzamelde zich enige tijd voor het Hilton op Schiphol, zag een ANP-verslaggever. De staking is georganiseerd door vakbonden FNV en CNV.

09 september '25 (11:41)

Staking grondpersoneel: morgen ruim honderd KLM-vluchten geschrapt

KLM heeft voor woensdag 10 september 2025 meer dan honderd vluchten geschrapt. De reden daarvoor is een staking van het grondpersoneel. Zeker 27.000 reizigers worden door de staking geraakt. Ook zullen vluchten vertraging oplopen. Dat meldt NOS.nl.

09 september '25 ( 9:02)

Ook prijzen vliegtickets drukken inflatie in augustus

Het dagelijks leven is in augustus gemiddeld 2,8 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming. De inflatie daalde daarmee vergeleken met de 2,9 procent in juli.

09 september '25 ( 0:55)

Vliegveld van Sint-Maarten weer open

Het Princess Juliana International Airport op Sint-Maarten is weer open. De luchthaven was gesloten nadat een vliegtuig van WestJet er zondag een harde landing had gemaakt en beschadigd raakte.

08 september '25 ( 9:24)

Aankomst eerste KLM-vlucht in het Indiase Hyderabad gevierd

De eerste KLM-vlucht vanuit Amsterdam is woensdag 3 september 2025 aangekomen in Hyderabad in India. KLM is op 2 september gestart met rechtstreekse vluchten tussen Amsterdam en Hyderabad. Daarmee is deze stad de vierde Indiase bestemming in het KLM-netwerk, naast Delhi, Mumbai en Bangalore. KLM vliegt drie keer per week naar deze nieuwe bestemming met een Boeing 777-200ER. Dat meldt KLM.

08 september '25 ( 8:04)

Startbaan vliegveld Sint-Maarten tot maandagmiddag dicht

Het Princess Juliana International Airport op Sint-Maarten zal tot maandagmiddag 12.00 uur lokale tijd dicht blijven. Reizigers wordt geadviseerd rechtstreeks contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij over hun vlucht.

05 september '25 (12:58)

FNV en CNV roepen grondpersoneel KLM op werk uren neer te leggen

Vakbonden FNV en CNV organiseren werkonderbrekingen bij het grondpersoneel van KLM op luchthaven Schiphol. Ze roepen medewerkers die bijvoorbeeld bagage in- en uitladen, vliegtuigen verslepen of reizigers te woord staan op om aanstaande woensdagochtend twee uur lang het werk neer te leggen. Een week later volgt een werkonderbreking van vier uur. De twee bonden zijn boos over een cao-akkoord dat KLM sloot met drie andere vakbonden, De Unie, VKP en de NVLT.