Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Schiphol vergoedt kosten van door chaos gestrande reizigers

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Schiphol vergoedt kosten van door chaos gestrande reizigers
Schiphol gaat de kosten vergoeden die mensen hebben gemaakt omdat ze door de chaos op het vliegveld hun vlucht hebben gemist. Dat is de luchthaven overeengekomen met de Consumentenbond en het Omroep Max-programma Max Vakantieman.

De regeling geldt voor degenen die zijn of haar vlucht in de periode van 23 april tot en met 11 augustus niet kon halen door de lange rijen op Schiphol. Daarbij vergoedt de luchthaven alleen de kosten die niet op een andere manier vergoed werden, bijvoorbeeld door een luchtvaartmaatschappij of de reisverzekering. Gedupeerde reizigers hebben tot en met 30 september om een compensatieverzoek in te dienen.

Bij die kosten moet bijvoorbeeld gedacht worden aan extra kosten voor het omboeken van een vlucht of de kosten voor een nieuw vliegticket, maar ook aan bijvoorbeeld reiskosten als mensen besloten met de auto of trein naar hun bestemming te gaan. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld kosten voor een accommodatie die niet gebruikt, maar ook niet geannuleerd kon worden op de luchthaven verhaald worden.

Europese regels

Reizigers van wie de vlucht werd geannuleerd worden volgens Europese regels al schadeloos gesteld door de luchtvaartmaatschappij. Schiphol wilde eventuele gevolgschade voor deze reizigers niet vergoeden omdat de reden van annulering vaak onduidelijk is, geeft de Consumentenbond aan.

De bond is desondanks niet ontevreden. "We dachten eerst aan een massaclaim, maar dat is niet nodig gebleken. In eerste instantie hield Schiphol het helemaal af, maar nu hebben we toch afspraken kunnen maken. We zijn blij dat er voor veel consumenten een regeling is getroffen", laat een woordvoerster van de Consumentenbond weten.

Harbers

Schiphol zal de regeling zelf afhandelen. De Consumentenbond en Omroep Max evalueren die na afloop. "Maar als er mensen onterecht worden afgewezen, dan zullen die signalen ons al wel eerder bereiken en kunnen we in gesprek."

De regeling loopt nu tot en met deze donderdag. Als er daarna nog problemen ontstaan, dan gaat de Consumentenbond opnieuw met Schiphol in overleg. "Het beeld is dat de dagelijkse gang van zaken steeds blijft verbeteren. We houden de situatie vanzelfsprekend goed in de gaten", zegt een woordvoerster van Schiphol over het al dan niet verlengen van de regeling. Ze kon niet direct aangeven hoeveel de schadevergoedingen de luchthaven naar schatting gaan kosten.

Minister Mark Harbers van Infrastructuur vindt het goed dat Schiphol reizigers gaat compenseren. "In mijn ogen hoort ook dat bij de goede kwaliteit van dienstverlening die Schiphol graag weer wil leveren", aldus de bewindsman op Twitter.

Door: ANP

10 september '25 (11:25)

Nederlandse F-35's halen Russische drones uit de lucht bij Polen

Nederlandse F-35’s hebben Russische Shahed-drines uit de lucht bij Polen gehaald. Dat bevestigt demissionair defensieminister Ruben Brekelmans naar aanleiding van berichten bij de BBC. Dat meldt Hart van Nederland.

10 september '25 (11:09)

Brekelmans: Nederlandse F-35's hebben drones uit de lucht gehaald

Nederlandse F-35's hebben Shahed-drones uit de lucht gehaald. Dat heeft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) woensdagochtend gemeld. Of de Russische schending van het Poolse luchtruim in de nacht van dinsdag op woensdag opzettelijk was, wordt nog bekeken. "Maar het feit dat het om meerdere drones gaat, maakt het natuurlijk wel extra verdacht."

10 september '25 ( 9:45)

Staking KLM-personeel begonnen, op Schiphol is het nog rustig

Op Schiphol is het woensdagochtend nog rustig, ziet een verslaggever ter plaatse. Grondpersoneel van KLM legt vanaf 08.00 uur twee uur lang het werk neer uit onvrede over een cao-akkoord tussen KLM en drie vakbonden.

10 september '25 ( 9:45)

Honderden medewerkers KLM leggen werk neer op Schiphol

Honderden werknemers van KLM hebben woensdagochtend het werk neergelegd uit onvrede over een cao-akkoord tussen KLM en drie andere vakbonden. Grondpersoneel verzamelde zich enige tijd voor het Hilton op Schiphol, zag een ANP-verslaggever. De staking is georganiseerd door vakbonden FNV en CNV.

09 september '25 (11:41)

Staking grondpersoneel: morgen ruim honderd KLM-vluchten geschrapt

KLM heeft voor woensdag 10 september 2025 meer dan honderd vluchten geschrapt. De reden daarvoor is een staking van het grondpersoneel. Zeker 27.000 reizigers worden door de staking geraakt. Ook zullen vluchten vertraging oplopen. Dat meldt NOS.nl.

09 september '25 ( 9:02)

Ook prijzen vliegtickets drukken inflatie in augustus

Het dagelijks leven is in augustus gemiddeld 2,8 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming. De inflatie daalde daarmee vergeleken met de 2,9 procent in juli.

09 september '25 ( 0:55)

Vliegveld van Sint-Maarten weer open

Het Princess Juliana International Airport op Sint-Maarten is weer open. De luchthaven was gesloten nadat een vliegtuig van WestJet er zondag een harde landing had gemaakt en beschadigd raakte.

08 september '25 ( 9:24)

Aankomst eerste KLM-vlucht in het Indiase Hyderabad gevierd

De eerste KLM-vlucht vanuit Amsterdam is woensdag 3 september 2025 aangekomen in Hyderabad in India. KLM is op 2 september gestart met rechtstreekse vluchten tussen Amsterdam en Hyderabad. Daarmee is deze stad de vierde Indiase bestemming in het KLM-netwerk, naast Delhi, Mumbai en Bangalore. KLM vliegt drie keer per week naar deze nieuwe bestemming met een Boeing 777-200ER. Dat meldt KLM.

08 september '25 ( 8:04)

Startbaan vliegveld Sint-Maarten tot maandagmiddag dicht

Het Princess Juliana International Airport op Sint-Maarten zal tot maandagmiddag 12.00 uur lokale tijd dicht blijven. Reizigers wordt geadviseerd rechtstreeks contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij over hun vlucht.

05 september '25 (12:58)

FNV en CNV roepen grondpersoneel KLM op werk uren neer te leggen

Vakbonden FNV en CNV organiseren werkonderbrekingen bij het grondpersoneel van KLM op luchthaven Schiphol. Ze roepen medewerkers die bijvoorbeeld bagage in- en uitladen, vliegtuigen verslepen of reizigers te woord staan op om aanstaande woensdagochtend twee uur lang het werk neer te leggen. Een week later volgt een werkonderbreking van vier uur. De twee bonden zijn boos over een cao-akkoord dat KLM sloot met drie andere vakbonden, De Unie, VKP en de NVLT.