Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nieuwe dienstregeling NS positief ontvangen

Door Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Nieuwe dienstregeling NS positief ontvangen
De eerste ervaringen met de nieuwe dienstregeling van NS zijn positief. Ondanks enkele flinke uitdagingen zoals werkzaamheden aan het spoor en een kwetsbare hogesnelheidslijn (HSL), kwam 91,6 procent van de reizigers in de eerste drie maanden op tijd aan (max. 5 minuten vertraging). Dat meldt de NS.

De nieuwe dienstregeling ging 15 december 2024 in en is een grote structuurwijziging die is doorgevoerd om op de toekomst voorbereid te zijn, nieuwe infrastructuur in gebruik te kunnen nemen en reizigerswensen in te passen. Er rijden zo’n 1600 treinen meer dan in de dienstregeling van vorig jaar. 

Airport Sprinter

De nieuwe Airport Sprinter presteert goed, beter dan de treinen die er voorheen reden. Op de lijn tussen Schiphol en Amsterdam Centraal rijden minder andere treinen, waardoor de Airport Sprinter vrij baan heeft. Ook de nieuwe EuroCity en Eurocity Direct rijden beter op tijd dan de oude Intercity Brussel omdat er nieuwe treinen worden ingezet. Tot slot heeft ook het weer meegeholpen. Er zijn geen extreme weersomstandigheden geweest die grote effecten hadden op de dienstregeling.  

Minder ging het in de derde week van februari. Toen waren er werkzaamheden rondom Den Haag en Amsterdam Zuid, diverse verstoringen en een snelheidsbeperking bij Culemborg. 

Prestaties verbeteren

NS en ProRail hebben samen maatregelen genomen om prestaties te verbeteren en die pakken goed uit. Zo heeft NS langdurige snelheidsbeperkingen verwerkt in de dienstregeling en probeert ProRail de beperkingen op het hele spoornet meer voorrang te geven en zo snel mogelijk op te lossen. Het blijft een aandachtspunt om storingen omlaag te krijgen en de prestaties omhoog.

Op tijd rijden

Ondanks de verwachting dat de ondermaatse HSL-prestaties ook dit jaar zullen aanhouden, rijden de treinen daar beter op tijd dan vorig jaar. In de nieuwe dienstregeling is rekening gehouden met de snelheidsbeperkingen die daar gelden. Hierdoor rijden treinen beter op tijd. Ook speelt mee dat treinen iets langer stilstaan op station Amsterdam Zuid, waardoor treinen makkelijker op tijd komen bij bottlenecks, zoals Schiphol en Weesp. 

Toch zijn de treinen die over de hogesnelheidslijn gaan minder op tijd dan op andere trajecten. Dat komt omdat er door de snelheidsbeperkingen en de aanpassingen geen rek meer in de dienstregeling zit. Treinen die ergens onderweg vertraging oplopen, kunnen dat lastig inlopen. Als ze vervolgens andere treinen in de weg zitten, moeten ze soms worden opgeheven door de verkeersleiding. De prestaties van de nieuwe trein ICNG zijn nog niet op het gewenste niveau. Dit alles zorgt er voor dat er meer treinen uitvallen dan NS zou willen. 

Intercity's hogesnelheidslijn

Een van de grote wijzigingen in de dienstregeling van 2025 is dat de Intercity’s op de hogesnelheidslijn doorrijden naar Lelystad en Amersfoort. Deze wijziging in de dienstregeling heeft als gevolg dat alle Intercity’s uit Enschede doorrijden naar Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers naar Schiphol uit de richting Enschede tijdelijk moeten overstappen op Amersfoort Centraal. Van alle reizigers uit Twente gaat zo’n tweederde richting Utrecht en een derde richting Schiphol.  

De reizigers naar Schiphol lopen meer vertraging op doordat de trein vanuit Amersfoort naar Schiphol ook over de HSL rijdt. 

De nieuwe TienminutenSprinter tussen Rotterdam en Den Haag Centraal doet het met een reizigerspunctualiteit van 94,2 procent beter dan het landelijke gemiddelde. 

Spoorvernieuwingen

ProRail vernieuwt en onderhoudt het spoor, maar die werkzaamheden hebben grotere gevolgen voor het treinverkeer. NS en ProRail hebben gekeken waar de dienstregeling rond werkzaamheden beter kon. Daarnaast is de communicatie naar reizigers intensiever geworden. Reizigers ondervinden bijvoorbeeld in Noord-Holland en Zuid-Holland hinder door noodzakelijke werkzaamheden. Ook in Groningen krijgen reizigers met langdurige werkzaamheden te maken. NS heeft een speciale webpagina waarop verdere informatie te vinden is rond werkzaamheden. 

Daarnaast blijft de hogesnelheidslijn kwetsbaar door de langdurige snelheidsbeperkingen en de latere levering van de ICNG. NS blijft met ProRail in gesprek over het verder verhogen van de snelheid op de HSL.

10 september '25 (16:08)

Aanrijding op overweg Krabbendijke

Dinsdag 9 september 2025 vond omstreeks 13.35 uur een aanrijding plaats op een overweg in Krabbendijke. Een persoon is hierbij overleden. De politie doet nog onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Dat meldt ProRail.

09 september '25 (10:16)

Aantal fietsparkeerplekken bij station Zandvoort uitgebreid

Spoorwegbeheerder ProRail gaat de fietsenstalling bij treinstation Zandvoort uitbreiden. Met 180 extra plekken komt het totaal straks uit op meer dan 370 fietsparkeerplekken. Ook komen er extra plekken voor afwijkende fietsen, zoals bakfietsen. Dat meldt ProRail.

08 september '25 (14:28)

Nieuwe Passerelle in Zwolle officieel geopend

Vierhonderd genodigden waren vrijdag 5 september 2025 in Zwolle getuige van de officiële opening van de Passerelle. Deze houten brug is de nieuwe verbinding tussen de Spoorzone en de historische binnenstad van Zwolle. De Passerelle heeft laten zien dat duurzame houtbouw op grote schaal mogelijk is. Dit is de opmaat naar meer duurzame projecten in het Zwolse stationsgebied. Dat meldt ProRail.

08 september '25 (13:29)

Station Raalte een weekend dicht vanwege bomopruiming

Bij station Raalte werd begin juli 2025 een zware vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog tijdens graafwerkzaamheden gevonden. Aankomend weekend wordt de bom door de EOD onschadelijk gemaakt. Dat meldt Oost.

08 september '25 (13:23)

Intercity Amsterdam-Berlijn binnenkort vervangen door nieuwe ICE-trein

Met ingang van zaterdag 18 oktober 2025 rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. Deze nieuwe treinen rijden in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Ze vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. Dat meldt NS.

08 september '25 (10:59)

Treinen rondom Rotterdam rijden niet vanwege ongeluk in spoortunnel

Maandagochtend 8 september de trein pakken rondom Rotterdam gaat niet zonder vertraging. Er rijdt geen enkele trein tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Dit komt door een aanrijding op station Blaak, in de Willemsspoortunnel. Dat meldt Rijnmond.

05 september '25 (12:53)

Nieuwe ICE vervangt oude Intercity-treinen tussen Amsterdam en Berlijn

Vanaf zaterdag 18 oktober rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. De trein rijdt in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Deze nieuwe treinen vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. De huidige treinstellen zijn aan vervanging toe. De nieuwe trein (eigendom van partner DB) is speciaal ontworpen voor een comfortabele reis is en is voorzien van de nieuwste technieken onder de motorkap. Met de komst van de ICE-trein op deze verbinding keert ook het barrijtuig voor een kopje koffie onderweg terug. Dat meldt de NS.

05 september '25 ( 7:00)

Aannemers en ingenieursbureaus aan de slag met ERTMS in Friesland

Maandag 1 september 2025 hebben aannemers Strukton en BAM handtekeningen gezet onder de contracten voor het bouwen van het Europese treinbeveiligingssysteem (ERTMS) in Friesland. BAM gaat samenwerken met ingenieursbureau Nexus Rail en Strukton met Arcadis. Dat meldt ProRail.

04 september '25 ( 7:22)

Proef SMS/WhatsApp alert in treinen Arriva

In de treinen van Arriva in de Achterhoek, Rivierenland en Zutphen-Oldenzaal en op de Vechtdallijnen is op 1 september 2025 de proef ‘SMS/WhatsApp alert’ gestart. Reizigers kunnen tijdens hun treinreis via WhatsApp of sms 24/7 contact leggen met Arriva om onveilige situaties of overlast te melden. De medewerkers kunnen dan direct helpen. Dat meldt Arriva.

03 september '25 ( 0:08)

Paar dagen geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg

De schade aan een bovenleiding bij Vught is zo groot dat het nog enkele dagen gaat duren voordat die hersteld is. Dat meldt ProRail dinsdag. De spoorbeheerder verwacht dat het treinverkeer tussen Den Bosch en Tilburg pas vrijdagochtend weer kan worden opgestart. Eerder was de verwachting dat de problemen woensdagochtend zouden zijn opgelost.