Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Meer zware treinverstoringen in de eerste helft van 2025 dan in 2024

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
schedule 4 min
location_on [xx]km
Meer zware treinverstoringen in de eerste helft van 2025 dan in 2024
In de eerste helft van 2025 is het aantal ernstige verstoringen op het spoor toegenomen. ProRail registreerde 302 ernstige verstoringen die veel overlast veroorzaakten voor reizigers. Denk daarbij aan de storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Treinen kwamen, volgens de punctualiteitscijfers van ProRail, wek vaker op tijd aan. Dat meldt Hart van Nederland.

Het aantal ernstige verstoringen kwam in 2024 nog onder de driehonderd te liggen. Volgens ProRail vonden er toen wel relatief veel zogeheten impactvolle verstoringen plaats.

Extra maatregelen

Volgens ProRail is het aantal dit jaar erg hoog en voor de tweede helft van 2025 hebben de verstoringen de volle aandacht van het spoorbedrijf. Het probeert met extra maatregelen het aantal verstoringen omlaag te brengen. Spooronderdelen worden gerichter onderhouden, zeker als ze gevoelig zijn voor verstoringen. ProRail probeert het spoor ook beter af te schermen.

Spoorlopers en aanrijdingen

Vier op de tien verstoringen wordt veroorzaakt door spoorlopers, aanrijdingen en zelfmoord. 38 procent komt door technische storingen aan bovenleidingen en wissels. Overige storingen komen door bomen op het spoor of door de uitloop van spoorwerkzaamheden.

Vaker op tijd op eindbestemming

Treinreizigers kwamen volgens Prorail wel vaker op tijd op hun bestemming aan. In de vertragingscijfers is treinuitval door ernstige verstoringen niet meegenomen.

ProRail laat weten dat 86,6 procent van de treinen op het hoofdrailnet minder dan 3 minuten vertraging had. 95,7 procent had een vertraging van minder dan tien minuten. De spoorbeheerder rapporteerde in 2024 nog in vertragingen van minder dan 5 en 15 minuten, dus een vergelijk met dat jaar is lastig te maken.

Snelheidsbeperkingen zijn versneld opgelost

Het hoofdrailnet presteert beter omdat er tientallen tijdelijke snelheidsbeperkingen versneld zijn opgelost. Volgens ProRail is de samenwerking met NS betrouwbaarder, met name rond geplande werkzaamheden.

Regionale lijnen minder betrouwbaar

De betrouwbaarheid blijft op de regionale lijnen wel achter. ProRail weet ook nog niet of daar de bodemwaarde dit jaar wordt gehaald.

10 september '25 (16:08)

Aanrijding op overweg Krabbendijke

Dinsdag 9 september 2025 vond omstreeks 13.35 uur een aanrijding plaats op een overweg in Krabbendijke. Een persoon is hierbij overleden. De politie doet nog onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Dat meldt ProRail.

09 september '25 (10:16)

Aantal fietsparkeerplekken bij station Zandvoort uitgebreid

Spoorwegbeheerder ProRail gaat de fietsenstalling bij treinstation Zandvoort uitbreiden. Met 180 extra plekken komt het totaal straks uit op meer dan 370 fietsparkeerplekken. Ook komen er extra plekken voor afwijkende fietsen, zoals bakfietsen. Dat meldt ProRail.

08 september '25 (14:28)

Nieuwe Passerelle in Zwolle officieel geopend

Vierhonderd genodigden waren vrijdag 5 september 2025 in Zwolle getuige van de officiële opening van de Passerelle. Deze houten brug is de nieuwe verbinding tussen de Spoorzone en de historische binnenstad van Zwolle. De Passerelle heeft laten zien dat duurzame houtbouw op grote schaal mogelijk is. Dit is de opmaat naar meer duurzame projecten in het Zwolse stationsgebied. Dat meldt ProRail.

08 september '25 (13:29)

Station Raalte een weekend dicht vanwege bomopruiming

Bij station Raalte werd begin juli 2025 een zware vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog tijdens graafwerkzaamheden gevonden. Aankomend weekend wordt de bom door de EOD onschadelijk gemaakt. Dat meldt Oost.

08 september '25 (13:23)

Intercity Amsterdam-Berlijn binnenkort vervangen door nieuwe ICE-trein

Met ingang van zaterdag 18 oktober 2025 rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. Deze nieuwe treinen rijden in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Ze vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. Dat meldt NS.

08 september '25 (10:59)

Treinen rondom Rotterdam rijden niet vanwege ongeluk in spoortunnel

Maandagochtend 8 september de trein pakken rondom Rotterdam gaat niet zonder vertraging. Er rijdt geen enkele trein tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Dit komt door een aanrijding op station Blaak, in de Willemsspoortunnel. Dat meldt Rijnmond.

05 september '25 (12:53)

Nieuwe ICE vervangt oude Intercity-treinen tussen Amsterdam en Berlijn

Vanaf zaterdag 18 oktober rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. De trein rijdt in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Deze nieuwe treinen vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. De huidige treinstellen zijn aan vervanging toe. De nieuwe trein (eigendom van partner DB) is speciaal ontworpen voor een comfortabele reis is en is voorzien van de nieuwste technieken onder de motorkap. Met de komst van de ICE-trein op deze verbinding keert ook het barrijtuig voor een kopje koffie onderweg terug. Dat meldt de NS.

05 september '25 ( 7:00)

Aannemers en ingenieursbureaus aan de slag met ERTMS in Friesland

Maandag 1 september 2025 hebben aannemers Strukton en BAM handtekeningen gezet onder de contracten voor het bouwen van het Europese treinbeveiligingssysteem (ERTMS) in Friesland. BAM gaat samenwerken met ingenieursbureau Nexus Rail en Strukton met Arcadis. Dat meldt ProRail.

04 september '25 ( 7:22)

Proef SMS/WhatsApp alert in treinen Arriva

In de treinen van Arriva in de Achterhoek, Rivierenland en Zutphen-Oldenzaal en op de Vechtdallijnen is op 1 september 2025 de proef ‘SMS/WhatsApp alert’ gestart. Reizigers kunnen tijdens hun treinreis via WhatsApp of sms 24/7 contact leggen met Arriva om onveilige situaties of overlast te melden. De medewerkers kunnen dan direct helpen. Dat meldt Arriva.

03 september '25 ( 0:08)

Paar dagen geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg

De schade aan een bovenleiding bij Vught is zo groot dat het nog enkele dagen gaat duren voordat die hersteld is. Dat meldt ProRail dinsdag. De spoorbeheerder verwacht dat het treinverkeer tussen Den Bosch en Tilburg pas vrijdagochtend weer kan worden opgestart. Eerder was de verwachting dat de problemen woensdagochtend zouden zijn opgelost.