Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS ziet reizigers terugkeren in de trein, maar lijdt nog steeds verlies

Door Nationale Transportgids
schedule 17 min
location_on [xx]km
NS ziet reizigers terugkeren in de trein, maar lijdt nog steeds verlies
De nieuwe hoofdrailnetconcessie is operationeel gezien goed van start gegaan. Reizigers kwamen in de eerste helft van 2025 vaker op tijd aan en hadden meer kans op een zitplaats. NS heeft echter in de eerste helft van 2025 een onderliggend verlies van 60 miljoen euro geleden. Dat is een kleine verbetering ten opzichte van de eerste helft van 2024 ( -65 miljoen euro), maar nog steeds overduidelijk onvoldoende voor een financieel gezond NS. Daarvoor zijn positieve resultaten nodig. NS moet daarom de komende jaren blijven besparen en meer reizigers aantrekken, met name in de daluren waar nog veel ruimte in de trein is. Dat meldt de NS.

Het financiële resultaat en onze prestaties op het spoor zijn in de eerste helft van 2025 verbeterd. We zien een groei van reizigers in de trein en meer reizigers komen op tijd op hun bestemming. Dat hebben we samen bereikt en dat is een groot compliment aan al mijn collega’s die hier zoveel energie in hebben gestoken. Onze kortingstickets en campagnes zorgen voor meer reizigers in de trein, al is de groei nog altijd minder dan we gehoopt hadden. Wel liggen de besparingen op koers om de kosten meer in lijn te brengen met de opbrengsten. Tezamen is dit een bemoedigende start van de nieuwe hoofdrailnetconcessie 

Treinkaartje relatief betaalbaar houden

We zijn er echter nog niet. NS heeft tot 2027 nodig om weer zwarte cijfers te schrijven. De weg er naartoe zal niet makkelijk zijn. NS moet scherpe keuzes blijven maken om het treinkaartje relatief betaalbaar te houden, een aantrekkelijke werkgever te blijven en met besparingen zo min mogelijk de reiziger te raken. En dat terwijl we ook geconfronteerd worden met bezuinigingen op het openbaar vervoer en een lagere overheidsbijdrage voor de ov-studentenkaarten, wat op jaarbasis 97 miljoen euro scheelt.  

Betrouwbaar Beter

NS en ProRail hebben samen met het programma Betrouwbaar Beter extra maatregelen genomen om prestaties op het spoor te verbeteren en die pakken goed uit. Reizigers waren hierdoor vaker op tijd en hadden meer kans op een zitplaats, ondanks de grote hoeveelheid impactvolle infrastoringen op het spoor in de eerste helft van 2025. 

Met ingang van de nieuwe hoofdrailnetconcessie op 1 januari zijn de belangrijkste prestatieafspraken aanscherpt. De reizigerspunctualiteit, die NS per 1 januari rapporteert op 3 en 10 minuten (in plaats van 5 en 15) scoorde de eerste zes maanden van 2025 boven de streef- en bodemwaarde. Voor alle prestatieafspraken geldt dat de afgesproken bodemwaardes in de eerste helft van 2025 zijn gehaald. Dat geldt ook voor de zitplaatskans, die NS vanaf 1 januari specifiek rapporteert voor de tweedeklas in plaats van de eerste- en tweedeklas tezamen.

Nieuwe collega's aangetrokken

NS heeft geïnvesteerd in het aantrekken van nieuwe collega’s en beschikbaar materieel en langdurige snelheidsbeperkingen zijn verwerkt in de dienstregeling. Samen met ProRail hebben we de dienstregeling betrouwbaarder gemaakt, vooral rond geplande werkzaamheden. Daarnaast is er door slim onderhoud en reparatie van treinen voldoende treinmaterieel beschikbaar. Het aantal infrastoringen is te hoog. ProRail probeert het aantal infrastoringen te verminderen en de beperkingen op het hele spoornet meer voorrang te geven en zo snel mogelijk op te lossen.

Opbrengsten reizigersvervoer

De opbrengsten uit reizigersvervoer in de eerste helft van 2025 zijn gestegen naar 1.569 miljoen euro (2024: 1.492 miljoen euro), ondanks dat NS in deze periode te maken had met de NAVO-top, stakingen, werkzaamheden en relatief veel infrastoringen. De additionele bijdragen van overheden in relatie tot reizigersvervoer zijn in het eerste halfjaar gedaald tot 21 miljoen euro (2024: 104 miljoen euro), onder andere door het wegvallen van de compensatie voor lagere studentenkaarttarieven (2024: 44 miljoen euro). De opbrengsten van de exploitatie van stations kwamen uit op 264 miljoen euro (2024: 250 miljoen euro).  

Onderliggend verlies

NS heeft in de eerste helft van 2025 een onderliggend verlies van 60 miljoen euro gerealiseerd (2024: -65 miljoen euro). De kosten die NS maakt om de treindienst te rijden blijven hoger dan de opbrengsten door de verkoop van treinkaartjes en -abonnementen. Ook is de inflatie waarmee NS de afgelopen jaren in de kosten werd geconfronteerd niet volledig in de prijzen van de treinkaartjes doorberekend. Rekening houdend met onder meer het boekhoudkundige effect van de bijzondere waardevermindering voor de hoofdrailnetconcessie noteert NS onder aan de streep een nettoverlies van -9 miljoen euro (2024: -33 miljoen euro).  

In de eerste helft van dit jaar heeft NS 146 miljoen euro geïnvesteerd in onder andere de aankoop en modernisering van treinen en de uitbreiding en verduurzaming van werkplaatsen, stations en kantoren. Ondanks de huidige financiële situatie blijft NS investeren in de toekomst. 

Loonsverhoging met terugwerkende kracht

Hoewel NS in de halfjaarcijfers rekeninghoudt met een loonsverhoging met terugwerkende kracht, zijn niet de totale effecten van de nog af te sluiten cao in de cijfers verwerkt. Naast een loonsverhoging leidt het afspreken van een mogelijke regeling tot vervroegd uittreden bij zwaar werk tot het verantwoorden van een verplichting van ruim 200 miljoen euro in het tweede halfjaar van 2025, welke de komende jaren zal worden uitbetaald. 

In de eerste helft van het jaar is het aantal reizigerskilometers met 2,2 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2024, gecorrigeerd voor de effecten van de stakingen en de NAVO-top. De reizigersgroei is onder andere te danken aan de nieuwe dienstregeling die in december 2024 is gestart met 1.600 extra treinen per week en door de betere prestaties op het spoor.  

Zakelijke reizigers

De opbrengsten zijn verbeterd doordat meer zakelijke reizigers de trein nemen en NS meer reizigers weet aan te trekken in de daluren door kortingstickets en dal-abonnementen. Zo werden er in de eerste helft van dit jaar 394.000 NS PrijsTijd Deals verkocht (2024: 209.000), een stijging van 89 procent. De mogelijkheid om in- en uit te checken met de betaalpas maakt reizen met de trein laagdrempelig voor de incidentele reiziger en wint aan populariteit: in de eerste helft van dit jaar zijn hiermee 54 procent meer ritten gemaakt. In totaal zijn er in de eerste helft van het jaar 5,5 procent meer treinkaartjes verkocht in vergelijking met het eerste halfjaar van 2024. 

Prijsstijging treinkaartje zoveel mogelijk beperken

NS blijft zich inspannen om het kostenniveau te verlagen en daarmee de financiële prestaties te verbeteren en de prijsstijging van het treinkaartje zoveel mogelijk te beperken. NS bespaart met als doel dat de structurele kosten vanaf 2028 met 200 miljoen euro gedaald zijn, onder meer door het hoofdkantoor te laten krimpen en te besparen op inhuur, IT en huisvestingskosten. NS doet er alles aan om ervoor te zorgen dat besparingen zo min mogelijk impact hebben op reizigers en de operatie. Dat is echter niet volledig te voorkomen. Zo heeft NS de Jongerendagkaart vervangen voor een gratis kortingskaart, omdat de Jongerendagkaart niet meer bij de huidige financiële situatie van NS past.  

NS verwacht aan het einde van dit jaar 50 miljoen euro van de 200 miljoen euro aan structurele jaarlijkse besparingen te hebben gerealiseerd.  

10 september '25 (16:08)

Aanrijding op overweg Krabbendijke

Dinsdag 9 september 2025 vond omstreeks 13.35 uur een aanrijding plaats op een overweg in Krabbendijke. Een persoon is hierbij overleden. De politie doet nog onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Dat meldt ProRail.

09 september '25 (10:16)

Aantal fietsparkeerplekken bij station Zandvoort uitgebreid

Spoorwegbeheerder ProRail gaat de fietsenstalling bij treinstation Zandvoort uitbreiden. Met 180 extra plekken komt het totaal straks uit op meer dan 370 fietsparkeerplekken. Ook komen er extra plekken voor afwijkende fietsen, zoals bakfietsen. Dat meldt ProRail.

08 september '25 (14:28)

Nieuwe Passerelle in Zwolle officieel geopend

Vierhonderd genodigden waren vrijdag 5 september 2025 in Zwolle getuige van de officiële opening van de Passerelle. Deze houten brug is de nieuwe verbinding tussen de Spoorzone en de historische binnenstad van Zwolle. De Passerelle heeft laten zien dat duurzame houtbouw op grote schaal mogelijk is. Dit is de opmaat naar meer duurzame projecten in het Zwolse stationsgebied. Dat meldt ProRail.

08 september '25 (13:29)

Station Raalte een weekend dicht vanwege bomopruiming

Bij station Raalte werd begin juli 2025 een zware vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog tijdens graafwerkzaamheden gevonden. Aankomend weekend wordt de bom door de EOD onschadelijk gemaakt. Dat meldt Oost.

08 september '25 (13:23)

Intercity Amsterdam-Berlijn binnenkort vervangen door nieuwe ICE-trein

Met ingang van zaterdag 18 oktober 2025 rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. Deze nieuwe treinen rijden in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Ze vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. Dat meldt NS.

08 september '25 (10:59)

Treinen rondom Rotterdam rijden niet vanwege ongeluk in spoortunnel

Maandagochtend 8 september de trein pakken rondom Rotterdam gaat niet zonder vertraging. Er rijdt geen enkele trein tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Dit komt door een aanrijding op station Blaak, in de Willemsspoortunnel. Dat meldt Rijnmond.

05 september '25 (12:53)

Nieuwe ICE vervangt oude Intercity-treinen tussen Amsterdam en Berlijn

Vanaf zaterdag 18 oktober rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. De trein rijdt in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Deze nieuwe treinen vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. De huidige treinstellen zijn aan vervanging toe. De nieuwe trein (eigendom van partner DB) is speciaal ontworpen voor een comfortabele reis is en is voorzien van de nieuwste technieken onder de motorkap. Met de komst van de ICE-trein op deze verbinding keert ook het barrijtuig voor een kopje koffie onderweg terug. Dat meldt de NS.

05 september '25 ( 7:00)

Aannemers en ingenieursbureaus aan de slag met ERTMS in Friesland

Maandag 1 september 2025 hebben aannemers Strukton en BAM handtekeningen gezet onder de contracten voor het bouwen van het Europese treinbeveiligingssysteem (ERTMS) in Friesland. BAM gaat samenwerken met ingenieursbureau Nexus Rail en Strukton met Arcadis. Dat meldt ProRail.

04 september '25 ( 7:22)

Proef SMS/WhatsApp alert in treinen Arriva

In de treinen van Arriva in de Achterhoek, Rivierenland en Zutphen-Oldenzaal en op de Vechtdallijnen is op 1 september 2025 de proef ‘SMS/WhatsApp alert’ gestart. Reizigers kunnen tijdens hun treinreis via WhatsApp of sms 24/7 contact leggen met Arriva om onveilige situaties of overlast te melden. De medewerkers kunnen dan direct helpen. Dat meldt Arriva.

03 september '25 ( 0:08)

Paar dagen geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg

De schade aan een bovenleiding bij Vught is zo groot dat het nog enkele dagen gaat duren voordat die hersteld is. Dat meldt ProRail dinsdag. De spoorbeheerder verwacht dat het treinverkeer tussen Den Bosch en Tilburg pas vrijdagochtend weer kan worden opgestart. Eerder was de verwachting dat de problemen woensdagochtend zouden zijn opgelost.