Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

Door Nationale Transportgids / Fleur Zomer
schedule 7 min
location_on [xx]km
Station groningen met arriva trein
De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

Arriva heeft al meerdere klachten ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de vervoerder grotendeels in het gelijk stelde. De ACM oordeelde in november dat Prorail beter moest onderbouwen waarom de aanvragen van Arriva deels werden afgewezen en verplichtte de spoorbeheerder om opnieuw naar de plannen te kijken. Prorail had tot 1 januari 2025 de tijd om een nieuw besluit te nemen, maar Arriva blijft gefrustreerd over het gebrek aan voortgang.

Beperkingen en struikelblokken

Prorail heeft de aanvraag van Arriva voor de lijn tussen Zwolle en Leeuwarden volledig afgewezen. Voor de verbinding tussen Zwolle en Groningen heeft Prorail slechts beperkt ruimte gevonden voor een klein aantal extra ritten per week, wat volgens Arriva niet rendabel is. De belangrijkste obstakels volgens Prorail zijn:

  1. Stroomvoorziening: De capaciteit zou onvoldoende zijn om meer treinen te ondersteunen.
  2. Baanstabiliteit: Het risico van slijtage en instabiliteit van het spoor bij intensiever gebruik.
  3. Overwegveiligheid: Het verhogen van het aantal treinen kan de veiligheid bij spoorwegovergangen in gevaar brengen.

Prorail benadrukt dat het eerst uitgebreid onderzoek wil doen voordat het meer treinen kan toelaten. Volgens de woordvoerder is dit een "kostbaar en tijdrovend proces" dat noodzakelijk is om de veiligheid en stabiliteit van het spoor te waarborgen.

Arriva is klaar om te rijden

Arriva stelt echter dat de beperkingen onterecht zijn en wijst erop dat op drukke trajecten in de Randstad wél veel treinen rijden. Het bedrijf heeft al geïnvesteerd in onderzoeken, het opleiden van machinisten en het plaatsen van incheckpalen op stations. "We worden afgeremd door Prorail," aldus een woordvoerder van Arriva.

Daarnaast hekelt Arriva het huidige proces van inchecken, waarbij sommige stations nog volledig zijn ingericht op reizigers van NS. Dit noemt het bedrijf "bureaucratisch" en stelt dat het efficiënter kan worden ingericht.

Een monopoliepositie van NS?

De discussie over de uitbreiding van Arriva’s treindiensten speelt zich ook af in een breder kader. Het Europese Hof van Justitie gaat zich buigen over de vraag of de monopoliepositie van NS op het hoofdrailnet is toegestaan. Europese wetgeving maakt het sinds enkele jaren mogelijk dat andere vervoerders ook op trajecten van het hoofdrailnet rijden, maar Arriva merkt dat de praktijk vaak anders is.

Toekomstige ontwikkelingen

Hoewel Arriva zich blijft verzetten, heeft Prorail vooralsnog het laatste woord. De spoorbeheerder benadrukt dat de veiligheid en stabiliteit van het spoor altijd vooropstaan. Ondertussen wordt met belangstelling gekeken naar de uitspraak van het Europese Hof over de positie van NS, wat mogelijk nieuwe kansen biedt voor vervoerders zoals Arriva.

Beeld: ANP / Hollandse Hoogte Venema Media

10 september '25 (16:08)

Aanrijding op overweg Krabbendijke

Dinsdag 9 september 2025 vond omstreeks 13.35 uur een aanrijding plaats op een overweg in Krabbendijke. Een persoon is hierbij overleden. De politie doet nog onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Dat meldt ProRail.

09 september '25 (10:16)

Aantal fietsparkeerplekken bij station Zandvoort uitgebreid

Spoorwegbeheerder ProRail gaat de fietsenstalling bij treinstation Zandvoort uitbreiden. Met 180 extra plekken komt het totaal straks uit op meer dan 370 fietsparkeerplekken. Ook komen er extra plekken voor afwijkende fietsen, zoals bakfietsen. Dat meldt ProRail.

08 september '25 (14:28)

Nieuwe Passerelle in Zwolle officieel geopend

Vierhonderd genodigden waren vrijdag 5 september 2025 in Zwolle getuige van de officiële opening van de Passerelle. Deze houten brug is de nieuwe verbinding tussen de Spoorzone en de historische binnenstad van Zwolle. De Passerelle heeft laten zien dat duurzame houtbouw op grote schaal mogelijk is. Dit is de opmaat naar meer duurzame projecten in het Zwolse stationsgebied. Dat meldt ProRail.

08 september '25 (13:29)

Station Raalte een weekend dicht vanwege bomopruiming

Bij station Raalte werd begin juli 2025 een zware vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog tijdens graafwerkzaamheden gevonden. Aankomend weekend wordt de bom door de EOD onschadelijk gemaakt. Dat meldt Oost.

08 september '25 (13:23)

Intercity Amsterdam-Berlijn binnenkort vervangen door nieuwe ICE-trein

Met ingang van zaterdag 18 oktober 2025 rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. Deze nieuwe treinen rijden in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Ze vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. Dat meldt NS.

08 september '25 (10:59)

Treinen rondom Rotterdam rijden niet vanwege ongeluk in spoortunnel

Maandagochtend 8 september de trein pakken rondom Rotterdam gaat niet zonder vertraging. Er rijdt geen enkele trein tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Dit komt door een aanrijding op station Blaak, in de Willemsspoortunnel. Dat meldt Rijnmond.

05 september '25 (12:53)

Nieuwe ICE vervangt oude Intercity-treinen tussen Amsterdam en Berlijn

Vanaf zaterdag 18 oktober rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. De trein rijdt in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Deze nieuwe treinen vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. De huidige treinstellen zijn aan vervanging toe. De nieuwe trein (eigendom van partner DB) is speciaal ontworpen voor een comfortabele reis is en is voorzien van de nieuwste technieken onder de motorkap. Met de komst van de ICE-trein op deze verbinding keert ook het barrijtuig voor een kopje koffie onderweg terug. Dat meldt de NS.

05 september '25 ( 7:00)

Aannemers en ingenieursbureaus aan de slag met ERTMS in Friesland

Maandag 1 september 2025 hebben aannemers Strukton en BAM handtekeningen gezet onder de contracten voor het bouwen van het Europese treinbeveiligingssysteem (ERTMS) in Friesland. BAM gaat samenwerken met ingenieursbureau Nexus Rail en Strukton met Arcadis. Dat meldt ProRail.

04 september '25 ( 7:22)

Proef SMS/WhatsApp alert in treinen Arriva

In de treinen van Arriva in de Achterhoek, Rivierenland en Zutphen-Oldenzaal en op de Vechtdallijnen is op 1 september 2025 de proef ‘SMS/WhatsApp alert’ gestart. Reizigers kunnen tijdens hun treinreis via WhatsApp of sms 24/7 contact leggen met Arriva om onveilige situaties of overlast te melden. De medewerkers kunnen dan direct helpen. Dat meldt Arriva.

03 september '25 ( 0:08)

Paar dagen geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg

De schade aan een bovenleiding bij Vught is zo groot dat het nog enkele dagen gaat duren voordat die hersteld is. Dat meldt ProRail dinsdag. De spoorbeheerder verwacht dat het treinverkeer tussen Den Bosch en Tilburg pas vrijdagochtend weer kan worden opgestart. Eerder was de verwachting dat de problemen woensdagochtend zouden zijn opgelost.