Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Treinreiziger vaker te laat: NS haalt stiptheidseis overheid nipt

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Treinreiziger vaker te laat: NS haalt stiptheidseis overheid nipt
Treinreizigers arriveerden vorig jaar vaker te laat op hun bestemming, hebben de Nederlandse Spoorwegen (NS) becijferd bij de publicatie van de jaarcijfers. Wel lukte het de spoorvervoerder nipt om aan een belangrijke stiptheidseis van de overheid te voldoen.

Afgelopen jaar kwam 89,4 procent van de reizigers op tijd op hun bestemming. Op tijd betekent dat een treinreis minder dan vijf minuten vertraging heeft. In 2023 was de punctualiteit beter met een score van 89,7 procent. Maar de afspraak met de overheid was dat vorig jaar 88,9 procent van de treinreizen op tijd moest aankomen.

Ook voldeed de NS met een score van 94,6 procent aan de gestelde eis voor de zitplaatskans in de spits. Die kans was niettemin iets kleiner dan in 2023.

Recordaantal werkzaamheden

NS-topman Wouter Koolmees wijst in een toelichting op de slechtere cijfers naar het "recordaantal werkzaamheden" op het spoor van vorig jaar. Er waren niet alleen meer werkzaamheden, deze vonden ook vaker overdag en buiten de vakantieperiodes plaats.

Wel slaagde de NS erin om verbeteringen door te voeren, waardoor volgens het bedrijf gedurende het jaar meer treinen op tijd gingen rijden. Langdurige snelheidsbeperkingen werden verwerkt in de dienstregeling. Ook vond er "slim onderhoud en reparatie" plaats aan treinen, waardoor er voldoende treinen konden rijden.

Hogesnelheidslijn

De onderneming waarschuwde eerder nog voor "een pittig najaar", maar volgens de NS viel het uiteindelijk mee. Het bedrijf had ook weinig last van overlast door herfstweer. In december kondigde de NS daarom al aan te verwachten aan de belangrijke stiptheidseis van de overheid te kunnen voldoen.

De hogesnelheidslijn (hsl) bleef wel een groot probleem. Daar kwam uiteindelijk 69 procent van de treinreizen op tijd aan, terwijl de afspraak met de overheid was dat 82,1 procent van de treinen op tijd moet zijn. In 2023 was het 73,6 procent.

Door constructiefouten in spoorviaducten had de NS met de HSL het gehele jaar veel last van opgelegde snelheidsbeperkingen. Sinds begin december mogen treinen weer 120 kilometer per uur rijden. Maar dat is nog altijd minder dan de gewenste oorspronkelijke 200 kilometer per uur voor de binnenlandse treinen en 300 kilometer per uur voor internationale treinen. De NS verwacht dat de ondermaatse HSL-prestaties ook dit jaar zullen aanhouden.

10 september '25 (16:08)

Aanrijding op overweg Krabbendijke

Dinsdag 9 september 2025 vond omstreeks 13.35 uur een aanrijding plaats op een overweg in Krabbendijke. Een persoon is hierbij overleden. De politie doet nog onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Dat meldt ProRail.

09 september '25 (10:16)

Aantal fietsparkeerplekken bij station Zandvoort uitgebreid

Spoorwegbeheerder ProRail gaat de fietsenstalling bij treinstation Zandvoort uitbreiden. Met 180 extra plekken komt het totaal straks uit op meer dan 370 fietsparkeerplekken. Ook komen er extra plekken voor afwijkende fietsen, zoals bakfietsen. Dat meldt ProRail.

08 september '25 (14:28)

Nieuwe Passerelle in Zwolle officieel geopend

Vierhonderd genodigden waren vrijdag 5 september 2025 in Zwolle getuige van de officiële opening van de Passerelle. Deze houten brug is de nieuwe verbinding tussen de Spoorzone en de historische binnenstad van Zwolle. De Passerelle heeft laten zien dat duurzame houtbouw op grote schaal mogelijk is. Dit is de opmaat naar meer duurzame projecten in het Zwolse stationsgebied. Dat meldt ProRail.

08 september '25 (13:29)

Station Raalte een weekend dicht vanwege bomopruiming

Bij station Raalte werd begin juli 2025 een zware vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog tijdens graafwerkzaamheden gevonden. Aankomend weekend wordt de bom door de EOD onschadelijk gemaakt. Dat meldt Oost.

08 september '25 (13:23)

Intercity Amsterdam-Berlijn binnenkort vervangen door nieuwe ICE-trein

Met ingang van zaterdag 18 oktober 2025 rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. Deze nieuwe treinen rijden in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Ze vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. Dat meldt NS.

08 september '25 (10:59)

Treinen rondom Rotterdam rijden niet vanwege ongeluk in spoortunnel

Maandagochtend 8 september de trein pakken rondom Rotterdam gaat niet zonder vertraging. Er rijdt geen enkele trein tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Dit komt door een aanrijding op station Blaak, in de Willemsspoortunnel. Dat meldt Rijnmond.

05 september '25 (12:53)

Nieuwe ICE vervangt oude Intercity-treinen tussen Amsterdam en Berlijn

Vanaf zaterdag 18 oktober rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. De trein rijdt in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Deze nieuwe treinen vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. De huidige treinstellen zijn aan vervanging toe. De nieuwe trein (eigendom van partner DB) is speciaal ontworpen voor een comfortabele reis is en is voorzien van de nieuwste technieken onder de motorkap. Met de komst van de ICE-trein op deze verbinding keert ook het barrijtuig voor een kopje koffie onderweg terug. Dat meldt de NS.

05 september '25 ( 7:00)

Aannemers en ingenieursbureaus aan de slag met ERTMS in Friesland

Maandag 1 september 2025 hebben aannemers Strukton en BAM handtekeningen gezet onder de contracten voor het bouwen van het Europese treinbeveiligingssysteem (ERTMS) in Friesland. BAM gaat samenwerken met ingenieursbureau Nexus Rail en Strukton met Arcadis. Dat meldt ProRail.

04 september '25 ( 7:22)

Proef SMS/WhatsApp alert in treinen Arriva

In de treinen van Arriva in de Achterhoek, Rivierenland en Zutphen-Oldenzaal en op de Vechtdallijnen is op 1 september 2025 de proef ‘SMS/WhatsApp alert’ gestart. Reizigers kunnen tijdens hun treinreis via WhatsApp of sms 24/7 contact leggen met Arriva om onveilige situaties of overlast te melden. De medewerkers kunnen dan direct helpen. Dat meldt Arriva.

03 september '25 ( 0:08)

Paar dagen geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg

De schade aan een bovenleiding bij Vught is zo groot dat het nog enkele dagen gaat duren voordat die hersteld is. Dat meldt ProRail dinsdag. De spoorbeheerder verwacht dat het treinverkeer tussen Den Bosch en Tilburg pas vrijdagochtend weer kan worden opgestart. Eerder was de verwachting dat de problemen woensdagochtend zouden zijn opgelost.