Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Steeds meer NS-medewerkers ervaren fysiek en verbaal geweld

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Steeds meer NS-medewerkers ervaren fysiek en verbaal geweld
NS-medewerkers zijn afgelopen jaar vaker slachtoffer geworden van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2023, komt naar voren uit de jaarcijfers van het spoorbedrijf. Bij elkaar opgeteld zijn er 1095 meldingen in de zogenoemde A-categorie geregistreerd, 5 procent meer dan een jaar eerder.

Het gaat om incidenten die strafbaar zijn. De meest voorkomende aanleiding voor zo'n incident was aanspreken op gedrag. Volgens de NS nam het aantal incidenten met agressie in de trein wel af, maar op de stations waren er juist meer meldingen. "We zien ook dat de agressie heftiger is geworden, met name tegen onze medewerkers Veiligheid & Service", schrijft de NS.

Vaak ging het om bedreiging van medewerkers. Ook werd NS-personeel soms bespuugd. In 336 gevallen was sprake van lichamelijk geweld. De NS stelt verder dat het aantal letselgevallen met ruim een derde steeg tot 338. Voor het grootste deel betrof het "licht letsel".

Maatregelen

Met maatregelen probeert de NS de veiligheid te verbeteren. Zo wordt er beveiliging ingezet, soms met honden, op de stations en in de treinen. Toch is er volgens het bedrijf meer nodig. "De afgelopen jaren is een duidelijke toename merkbaar in de maatschappij van verharding, asielzoekersproblematiek, seksueel grensoverschrijdend gedrag, wapenbezit, personen met onbegrepen gedrag en polarisatie in de samenleving. Ook NS wordt hiermee geconfronteerd, maar kan dit niet alleen oplossen."

De vervoerder dringt er al langer op aan dat boa's van de NS ook de mogelijkheid krijgen om zelfstandig verdachten te kunnen identificeren. Ook pleit het bedrijf voor meer mogelijkheden om in te grijpen bij internationaal treinvervoer.

In politiek Den Haag leeft het onderwerp ook. De coalitie drong er vorige maand op aan dat NS-conducteurs bodycams krijgen. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) schreef eerder dat de NS hier dit jaar een besluit over neemt, maar de coalitiefracties vonden dat te lang duren. Alle boa's van de NS dragen al bodycams, schreef het kabinet in oktober. Om de camera's onder 3500 'servicemedewerkers' onder wie conducteurs uit te rollen, is een "forse investering" nodig.

10 september '25 (16:08)

Aanrijding op overweg Krabbendijke

Dinsdag 9 september 2025 vond omstreeks 13.35 uur een aanrijding plaats op een overweg in Krabbendijke. Een persoon is hierbij overleden. De politie doet nog onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Dat meldt ProRail.

09 september '25 (10:16)

Aantal fietsparkeerplekken bij station Zandvoort uitgebreid

Spoorwegbeheerder ProRail gaat de fietsenstalling bij treinstation Zandvoort uitbreiden. Met 180 extra plekken komt het totaal straks uit op meer dan 370 fietsparkeerplekken. Ook komen er extra plekken voor afwijkende fietsen, zoals bakfietsen. Dat meldt ProRail.

08 september '25 (14:28)

Nieuwe Passerelle in Zwolle officieel geopend

Vierhonderd genodigden waren vrijdag 5 september 2025 in Zwolle getuige van de officiële opening van de Passerelle. Deze houten brug is de nieuwe verbinding tussen de Spoorzone en de historische binnenstad van Zwolle. De Passerelle heeft laten zien dat duurzame houtbouw op grote schaal mogelijk is. Dit is de opmaat naar meer duurzame projecten in het Zwolse stationsgebied. Dat meldt ProRail.

08 september '25 (13:29)

Station Raalte een weekend dicht vanwege bomopruiming

Bij station Raalte werd begin juli 2025 een zware vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog tijdens graafwerkzaamheden gevonden. Aankomend weekend wordt de bom door de EOD onschadelijk gemaakt. Dat meldt Oost.

08 september '25 (13:23)

Intercity Amsterdam-Berlijn binnenkort vervangen door nieuwe ICE-trein

Met ingang van zaterdag 18 oktober 2025 rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. Deze nieuwe treinen rijden in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Ze vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. Dat meldt NS.

08 september '25 (10:59)

Treinen rondom Rotterdam rijden niet vanwege ongeluk in spoortunnel

Maandagochtend 8 september de trein pakken rondom Rotterdam gaat niet zonder vertraging. Er rijdt geen enkele trein tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Dit komt door een aanrijding op station Blaak, in de Willemsspoortunnel. Dat meldt Rijnmond.

05 september '25 (12:53)

Nieuwe ICE vervangt oude Intercity-treinen tussen Amsterdam en Berlijn

Vanaf zaterdag 18 oktober rijden tussen Amsterdam en Berlijn de nieuwste ICE-treinen. De trein rijdt in Nederland via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. Deze nieuwe treinen vervangen de oude treinen en rijden (net als nu) zeven keer per dag tussen Nederland en Duitsland. De huidige treinstellen zijn aan vervanging toe. De nieuwe trein (eigendom van partner DB) is speciaal ontworpen voor een comfortabele reis is en is voorzien van de nieuwste technieken onder de motorkap. Met de komst van de ICE-trein op deze verbinding keert ook het barrijtuig voor een kopje koffie onderweg terug. Dat meldt de NS.

05 september '25 ( 7:00)

Aannemers en ingenieursbureaus aan de slag met ERTMS in Friesland

Maandag 1 september 2025 hebben aannemers Strukton en BAM handtekeningen gezet onder de contracten voor het bouwen van het Europese treinbeveiligingssysteem (ERTMS) in Friesland. BAM gaat samenwerken met ingenieursbureau Nexus Rail en Strukton met Arcadis. Dat meldt ProRail.

04 september '25 ( 7:22)

Proef SMS/WhatsApp alert in treinen Arriva

In de treinen van Arriva in de Achterhoek, Rivierenland en Zutphen-Oldenzaal en op de Vechtdallijnen is op 1 september 2025 de proef ‘SMS/WhatsApp alert’ gestart. Reizigers kunnen tijdens hun treinreis via WhatsApp of sms 24/7 contact leggen met Arriva om onveilige situaties of overlast te melden. De medewerkers kunnen dan direct helpen. Dat meldt Arriva.

03 september '25 ( 0:08)

Paar dagen geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg

De schade aan een bovenleiding bij Vught is zo groot dat het nog enkele dagen gaat duren voordat die hersteld is. Dat meldt ProRail dinsdag. De spoorbeheerder verwacht dat het treinverkeer tussen Den Bosch en Tilburg pas vrijdagochtend weer kan worden opgestart. Eerder was de verwachting dat de problemen woensdagochtend zouden zijn opgelost.