Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Wegen en sporen nog niet geschikt voor vervoer oorlogsmateriaal bij escalatie

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
schedule 5 min
location_on [xx]km
Wegen en sporen nog niet geschikt voor vervoer oorlogsmateriaal bij escalatie
Bruggen en viaducten met scheurtjes in de constructie, verzakkingen bij het spoor. Het mag allemaal wel wat beter bij de infrastructuur in Nederland. Het probleem werd urgenter dankzij de dreiging vanuit Rusland. Wegen en sporen waar oorlogsmaterieel en -personeel over moeten worden vervoerd, zijn volgens deskundigen nog lang niet op orde. Dat meldt Nieuwsuur.

Het oorlogsmaterieel gaat nu al via Nederland richting Oekraïne. Via de havens van Rotterdam, Vlissingen en Eemshaven komen defensiespullen Nederland binnen. Met vrachtwagen of treinen gaat het materieel richting Oekraïne.

Vervoer tijdens de Koude Oorlog

“We zijn veel vergeten van hoe het vervoer van materieel tijdens de Koude Oorlog ging”, zo stelt Hans Damen, brigadegeneraal buiten dienst, maar vroeger leider van de Defensie Taskforce Logistiek. De infrastructuur in Nederland staat volgens Damen er redelijk voor, maar er moet nog wel heel veel gebeuren.

Het vervoer van defensiematerieel gaat via stroken land waarbinnen je verschillende routes kan kiezen, corridors genaamd. Nederland heeft drie van deze stroken, in het midden, noorden en zuiden van het land. Om het vervoer soepel te laten verlopen, zijn er aanpassingen op deze routes noodzakelijk.

Gewicht van pantservoertuigen

Bruggen moeten het gewicht van pantservoertuigen wel kunnen houden, wegen moeten breed genoeg zijn en spoortunnels hoog genoeg. “In overleg met Rijkswaterstaat praat je dan over de investeringen in de infrastructuur die noodzakelijk zijn”, aldus Rons Sensen, kolonel bij de Landmacht. Als er drie bruggen op een route verbeterd worden, en de vierde brug niet, dan is de route alsnog niet bruikbaar.

Verbeteringen aan het spoor

Op het spoor zijn er ook verbeteringen nodig. Spoortunnels zijn niet altijd hoog genoeg en bruggen moeten breder. De Waalhaven in Rotterdam is een belangrijke plek waar oorlogsmaterieel vanuit schepen op treinen wordt geladen en richting het oosten wordt vervoerd. Treinen van 740 meter moeten daarvoor beschikbaar zijn, maar de Waalhaven heeft maar één spoor dat daar geschikt voor is.

Personeelstekort

Het vinden van genoeg personeel en vrachtwagens die de spullen naar het oosten willen brengen, is volgens Damen nog altijd de grootste uitdaging voor Nederland. Gevorderde vrachtwagens en dienstplichtigen waren daarvoor beschikbaar tijdens de Koude Oorlog. Nu heeft Nederland volgens Damen commerciële vervoerders en logistieke ecosystemen nodig om alles voor elkaar te krijgen. 

10 september '25 (15:59)

Proef snelheidsremmende maatregelen veiliger verkeer op Priggeweg bij Haringhuizen

Komend najaar wordt gestart met een proef met snelheidsremmende maatregelen op de Priggeweg, de oostelijke parallelweg van de N241 tussen Schagen en Verlaat. Met drie slingers in de weg wordt onderzocht of het verkeer daardoor veiliger en rustiger rijdt. De proef duurt tot het voorjaar van 2026. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

10 september '25 (12:58)

XR gaat opnieuw protesteren op de A12

Extinction Rebellion (XR) gaat weer de A12 in Den Haag op. In aanloop naar Prinsjesdag gaat de groep zaterdag 13 september voor de 44 e keer de weg naast het Malieveld blokkeren. Dat meldt Hart van Nederland.

10 september '25 (11:09)

ANWB: nog rustig op Franse snelwegen, wel lokale blokkades

Op de Franse snelwegen is het woensdagochtend nog rustig, meldt de ANWB. Lokale wegen en bijvoorbeeld verkeerskruispunten in steden zijn hier en daar wel geblokkeerd, aldus een woordvoerder. Maar wie daar niet hoeft te zijn, heeft daar geen last van.

10 september '25 (10:08)

Zelfrijdende bus gaat op drie plekken in Nederland proefrijden

Op drie plekken in Nederland komen proeven met zelfrijdende bussen. Eén proef draait om busjes op het platteland, één om vervoer op bedrijventerreinen en één om grotere afstanden waar geen spoorverbinding is. Dat meldt demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer, VVD) aan het ANP.

10 september '25 ( 8:08)

Jonge vrouwen voelen zich regelmatig onveilig op stations en bij bushaltes in Limburg

Jonge vrouwen voelen zich flink vaker dan andere groepen onveilig in het Limburgse openbaar vervoer. Ongeveer twee derde van de vrouwen tussen de 16 en 29 jaar voelt zich na 19.00 uur regelmatig onveilig op stations en bij bushaltes, blijkt uit onderzoek dat de provincie Limburg liet uitvoeren door onderzoeksbureau Goudappel. Het bureau hield onder meer een enquête onder ruim 2100 mensen.

10 september '25 ( 7:08)

Tweede Kamer stemt in met wet voor oprichten provinciale busbedrijven

De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel aangenomen dat provincies de mogelijkheid geeft om zelf busbedrijven op te richten. SP, Partij voor de Dieren, DENK, Volt, D66, ChristenUnie, SGP, CDA, FVD en PVV steunden de initiatiefwet van GroenLinks-PvdA en NSC. Provincies mogen onder de wet ook regionale treinen of veerponten zelf regelen.

09 september '25 ( 9:42)

Leeghwaterbrug in Alkmaar komende tijd deels afgesloten

De provincie Noord-Holland treft maatregelen voor de Leeghwaterbrug (N242) in Alkmaar om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

09 september '25 ( 9:02)

CBS: doordeweeks minder en in weekend meer check-ins in ov

In de eerste helft van 2025 reisden doordeweeks minder mensen met het openbaar vervoer dan in dezelfde periode in 2024. In de weekenden werd de eerste zes maanden van dit jaar juist vaker ingecheckt. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over inchecktransacties in trein, bus, tram en metro.

08 september '25 (11:56)

Tijdelijke focusflitser Noord-Holland kan 430 euro boete opleveren als je afgeleid bent achter het stuur

Aan de N244 bij West-Graftdijk in Noord-Holland is een tijdelijke focusflitser geplaatst. Bel je of app je achter het stuur? Dan loop je daar het risico op een boete van 430 euro. Dit meldt de Telegraaf.

08 september '25 (11:21)

CDA wil na meerdere suïcidepogingen 113-borden bij Merwedebrug

Bij de Merwedebrug moeten preventieborden komen te staan om zelfdodingen te voorkomen. Dat wil het CDA in Altena. Op de preventieborden moet het telefoonnummer van de landelijke crisislijn (113) komen te staan. Dat meldt Omroep Brabant.