Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Ook fabrikanten willen meer controle op opgevoerde fatbikes

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Ook fabrikanten willen meer controle op opgevoerde fatbikes
Fabrikanten zijn het eens met de oproep van gemeenten en meerdere organisaties om meer te doen tegen opgevoerde fatbikes. Brekr, Phatfour en Knaap kunnen zich ook vinden in het verhogen van de minimumleeftijd. "Ook wij willen geen ongelukken met ons product", zegt medeoprichter van Brekr Niels Willems over de in Nederland geproduceerde fatbikes. "Veiligheid gaat boven de verkoop. En bovendien krijgt de fatbike op deze manier een verkeerd imago."

In de Tweede Kamer werd dinsdagmiddag een petitie aangeboden waarmee zo'n vijftig gemeenten en onder meer de Fietsersbond en de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen pleiten voor actie. Opgevoerde fatbikes leiden volgens hen op steeds meer plekken tot grote onveiligheid in het verkeer. De ondertekenaars willen een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes en een onderzoek naar de invoering van een minimumleeftijd voor de snelle fietsen.

Doorn in het oog

De fabrikanten van fatbikes wijzen erop dat zij de juiste certificaten hebben en zich aan de wet- en regelgeving houden. "Het probleem wordt erg bij de producent neergelegd, maar de instanties zouden beter moeten handhaven. Daar schort het aan", reageert de woordvoerder van Knaap. Ook voor Brekr zijn de opgevoerde fatbikes "een doorn in het oog". "Wij doen er van alles aan, maar onze rol is beperkt", zegt Willems.

Chinese modellen

Volgens de fabrikanten zijn de illegale, opgevoerde fatbikes het probleem. Deze worden vanuit onder meer China geïmporteerd zonder afdracht van importheffingen en zijn flink goedkoper, en daardoor populair bij jongeren. "Maar deze fietsen voldoen niet aan de normering en kunnen heel makkelijk opgevoerd worden", zegt medeoprichter Pieter van Beusekom van Phatfour. "Die import van illegale producten kunnen wij niet handhaven, dat ligt bij onder meer de NVWA, de douane en de politie." Ook Knaap en Brekr pleiten voor meer controle op de import. Het zou daarnaast voor de consument duidelijk moeten zijn welke merken voldoen aan de eisen en welke niet. Zelf doen ze er naar eigen zeggen alles aan om het gebruikers zo moeilijk mogelijk te maken de fatbikes op te voeren.

Brekr, Phatfour en Knaap zijn niet tegen het invoeren van een minimumleeftijd, maar willen dan wel dat die geldt voor alle e-bikes. "Anders verschuif je het probleem", zegt Willems. Voor dalende verkoopcijfers vrezen ze niet, omdat kopers van de drie genoemde fabrikanten veelal wat ouder zijn.

Maatregelen fabrikanten

In maart kwamen de fabrikanten Brekr, Phatfour, Knaap en Doppio zelf met maatregelen om het opvoeren tegen te gaan.

10 september '25 (15:59)

Proef snelheidsremmende maatregelen veiliger verkeer op Priggeweg bij Haringhuizen

Komend najaar wordt gestart met een proef met snelheidsremmende maatregelen op de Priggeweg, de oostelijke parallelweg van de N241 tussen Schagen en Verlaat. Met drie slingers in de weg wordt onderzocht of het verkeer daardoor veiliger en rustiger rijdt. De proef duurt tot het voorjaar van 2026. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

10 september '25 (12:58)

XR gaat opnieuw protesteren op de A12

Extinction Rebellion (XR) gaat weer de A12 in Den Haag op. In aanloop naar Prinsjesdag gaat de groep zaterdag 13 september voor de 44 e keer de weg naast het Malieveld blokkeren. Dat meldt Hart van Nederland.

10 september '25 (11:09)

ANWB: nog rustig op Franse snelwegen, wel lokale blokkades

Op de Franse snelwegen is het woensdagochtend nog rustig, meldt de ANWB. Lokale wegen en bijvoorbeeld verkeerskruispunten in steden zijn hier en daar wel geblokkeerd, aldus een woordvoerder. Maar wie daar niet hoeft te zijn, heeft daar geen last van.

10 september '25 (10:08)

Zelfrijdende bus gaat op drie plekken in Nederland proefrijden

Op drie plekken in Nederland komen proeven met zelfrijdende bussen. Eén proef draait om busjes op het platteland, één om vervoer op bedrijventerreinen en één om grotere afstanden waar geen spoorverbinding is. Dat meldt demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer, VVD) aan het ANP.

10 september '25 ( 8:08)

Jonge vrouwen voelen zich regelmatig onveilig op stations en bij bushaltes in Limburg

Jonge vrouwen voelen zich flink vaker dan andere groepen onveilig in het Limburgse openbaar vervoer. Ongeveer twee derde van de vrouwen tussen de 16 en 29 jaar voelt zich na 19.00 uur regelmatig onveilig op stations en bij bushaltes, blijkt uit onderzoek dat de provincie Limburg liet uitvoeren door onderzoeksbureau Goudappel. Het bureau hield onder meer een enquête onder ruim 2100 mensen.

10 september '25 ( 7:08)

Tweede Kamer stemt in met wet voor oprichten provinciale busbedrijven

De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel aangenomen dat provincies de mogelijkheid geeft om zelf busbedrijven op te richten. SP, Partij voor de Dieren, DENK, Volt, D66, ChristenUnie, SGP, CDA, FVD en PVV steunden de initiatiefwet van GroenLinks-PvdA en NSC. Provincies mogen onder de wet ook regionale treinen of veerponten zelf regelen.

09 september '25 ( 9:42)

Leeghwaterbrug in Alkmaar komende tijd deels afgesloten

De provincie Noord-Holland treft maatregelen voor de Leeghwaterbrug (N242) in Alkmaar om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

09 september '25 ( 9:02)

CBS: doordeweeks minder en in weekend meer check-ins in ov

In de eerste helft van 2025 reisden doordeweeks minder mensen met het openbaar vervoer dan in dezelfde periode in 2024. In de weekenden werd de eerste zes maanden van dit jaar juist vaker ingecheckt. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over inchecktransacties in trein, bus, tram en metro.

08 september '25 (11:56)

Tijdelijke focusflitser Noord-Holland kan 430 euro boete opleveren als je afgeleid bent achter het stuur

Aan de N244 bij West-Graftdijk in Noord-Holland is een tijdelijke focusflitser geplaatst. Bel je of app je achter het stuur? Dan loop je daar het risico op een boete van 430 euro. Dit meldt de Telegraaf.

08 september '25 (11:21)

CDA wil na meerdere suïcidepogingen 113-borden bij Merwedebrug

Bij de Merwedebrug moeten preventieborden komen te staan om zelfdodingen te voorkomen. Dat wil het CDA in Altena. Op de preventieborden moet het telefoonnummer van de landelijke crisislijn (113) komen te staan. Dat meldt Omroep Brabant.